opalování

Je opalování nebezpečné?

S příchodem jarních a letních dní opět vyvstává otázka: Jak chránit pokožku před slunečním zářením?

Miluji ten pocit, když mohu vystavit tvář slunečním paprskům, zavřít oči a jen tak být. V tu chvíli zapomenu na vše a načerpávám energii. To neznamená, že na to potřebuji spoustu času, ale mohu takto spočinout třeba při čekání na autobus. Věřím, že taková sprška jarních slunečních paprsků dokáže zlepšit náladu mnoha lidem. Sluneční záření potřebujeme nejen my, ale i rostliny, jelikož slunce aktivuje fotosyntézu, na které jsme i my jako lidé naprosto závislí.

Staré přísloví praví: „Kam nechodí slunce, chodí lékař“.

Ale v posledních letech mezi lidmi propukl téměř až úzkostný strach ze slunečního záření. Jak je možné, že jsme se najednou začali slunce bát a považovat ho za nepřítele? Nabyli jsme dojmu, že slunce dokážeme nahradit (svítíme zelenině, aby rychleji rostla; svítíme kuřatům, abychom je mohli dříve zabít) a dokonce jsme si ho dovolili prohlásit za nebezpečné. Jenže nám nedochází, že bez slunce bychom tu prostě nebyli. Lidé se celé dny vystavují svícení zářivek a monitorů v kancelářích, v zimě za celý den nevidí denní světlo a v létě se na něj pak bojí chodit. Jsou tyto obavy oprávněné?

V současné době je většina populace ohrožena nedostatkem vitamínu D. Vitamin D získáváme mimo jiné ze slunečního záření, tento vitamin pomáhá vstřebávání vápníku ze stravy, tzn. má vliv na zdravý vývoj kostí. Dále je dáván do souvislostí vznik autoimunitních onemocnění s nedostatkem vitaminu D. Také se uvádí, že dostatek vitaminu D má stejné výsledky v ochraně proti chřipce jako očkování. Podle nových vědeckých studií vitamin D získaný ze slunečního záření pomáhá při snižování krevního tlaku a snižuje riziko náhlých srdečních příhod a infarktu. A my ten vitamin D teď máme všude kolem nás a zdarma a místo toho, abychom si toho vážili, tak se před ním schováváme.

Já vím, je tu velký strašák rakovina kůže. Ale rakovina kůže, je pořád rakovina, a co je prevencí rakoviny? Přece zdravý životní styl s dostatkem pohybu na čerstvém vzduchu. Jako hlavní prevenci uvádím zdravou pestrou stravu, dostatek pohybu, dostatek spánku a odpočinku, psychickou pohodu, vyhýbání se zpracovaným potravinám, alkoholu, kouření a stresu.

Pak je tu také to stále opakované stárnutí kůže, ale nemůže za předčasné stárnutí našich buněk také spíše nezdravý životní styl? Ještě mě napadá, jaký vliv asi má na naši pokožku ta spousta krémů proti vráskám, make-upu a další kosmetiky. Naopak je obecně známo, že lidem trpícím ekzémy, lupénkou nebo akné sluneční paprsky pomáhají. Dokonce sluneční záření snižuje sklony k depresím, posiluje imunitu, pomáhá chránit proti respiračním onemocněním a je prevencí rakoviny. Tak proč ten strach? Není to spíš náš nerozum? Pro samou práci nemáme čas na slunce vyjít a tou prací si vyděláme na dovolenou, kde se pak slunce bojíme. Dovolená je krátká, tak ji musíme využít a vystavit úplně bílou pokožku slunci, a abychom se nespálili, tak se namažeme krémem s vysokým UV faktorem. Není to celé trochu absurdní, sami si vytvoříme strach a pak se mu vystavíme a zároveň bráníme? Opravdu k životu potřebujeme celodenní ležení na pláži?

Problém není ve slunečních paprscích, ale v naší nezodpovědnosti a nerozumu. Jasně, nezdravé a nerozumné opalování opravdu škodí. Ale je opravdu potřeba to řešit tímto způsobem? Plno lidí, se téměř až panicky bojí slunce a hned jak vysvitne, se maže tlustou vrstvou opalovacího krému, paradoxní je, že ti stejní lidé jsou schopni v létě jet na jih Evropy, kde je intenzita slunečního záření ještě vyšší. Občas mi přijde, že opravdu přicházíme o zdravý rozum.

I zde platí zlaté pravidlo, všeho s mírou. Slunce není náš nepřítel, jen my se občas chováme nerozumně. Bez slunce by nebyl život, neprobíhala by fotosyntéza a my, lidské bytosti, jsme na fotosyntéze bez nadsázky naprosto závislé. Nebýt fotosyntézy, nemáme co jíst a ani co dýchat.

Co teď s tím, abychom se nespálili?

Někdo věří opalovacím krémům, někdo z nich má naopak strach. Já patřím spíše k tomu druhému táboru, popravdě si nedokážu představit, že by mi neuškodilo, když si kůži celého těla namažu chemickým koktejlem, což bych měla dle doporučení výrobců krémů a dermatologů co nejčastěji opakovat.

Já sama v Čechách žádné opalovací krémy nepoužívám. Snažím se hned s prvním jarním sluncem pokožku na sluneční záření postupně připravovat. Tím pak vzniká takový přirozený ochranný faktor. Takže klidně hned v březnu obědvám venku nebo si prostě udělám čas někdy v průběhu dne, abych se slunci alespoň na pár minut vystavila. K moři jezdím většinou na konci léta, když už je kůže na slunce připravená. Opalovací krém používám opravdu jen v těch nejzazších případech jako je horská turistika nebo dlouhé plavání ve vodě, plavba lodí atd. Jinak sebe i děti chráním oděvem a kloboukem a snažím se vyhnout dlouhodobému pobytu na slunci přes poledne. Důležité je být pozorní a slunce si na pokožku pouštět postupně. Určitě je prospěšné pokožku náležitě hydratovat, já používám přírodní oleje např. šípkový, makový, arganový, kokosový, rakytníkový nebo bambucké máslo. Děti také nemažu, i když celý den běhají venku, tak se ještě nespálily. Dcera má velmi bledou pleť, která se většinou téměř neopálí, ale tím, že se slunci vystavuje postupně, tak se ani nespálí.

V ochraně a přípravě na expozici sluncem nám může pomoci strava bohatá na betakaroten, který pomáhá chránit tělo před škodlivými účinky UV záření. Betakaroten je také prekurzorem vitaminu A, který je známy pro své antioxidační vlastnosti a je tak prevencí civilizačních chorob. Důležité je mít na paměti, že vitamin A je rozpustný v tucích, tzn. je vhodné zeleninu konzumovat v kombinaci se zdravými oleji. A co nejlépe jíst pro dostatek beta karotenu? V našich zeměpisných šířkách je beta-karoten nejvíce obsažen v mrkvi, špenátu, kopřivách, bršlici, brokolici, hrášku, kapustě, řeřiše, dýních, kukuřici, meruňkách a broskvích. Z čehož výše zmíněné plané zelené rostliny jsou k dispozici všude kolem nás již od brzkého jara.

Takže abych to na závěr shrnula co dělat, abychom mohli bezpečně využívat blahodárné účinky slunečního záření?

Tak za prvé, používat rozum a nevystavovat se slunci déle než vaše tělo zvládne.

Když je pobyt na slunci z nějakého důvodu dlouhodobý, jako třeba práce ve venkovních prostorách, doporučuji upřednostňovat ochranu oděvem. Když se potřebujeme namazat, hledat co nejvíce přírodní opalovací krém/olej.

Zdravě jíst, hodně spát, dostatečně se hýbat a nezatěžovat tělo ani kůži chemickými přípravky.

Jíst kopřivy a pobyt venku si užívat!

Lucie Polesná
Jsem lektorkou jógy a pomáhám lidem cítit se dobře ve svém těle. Sama jsem si prošla onemocněním a pocitem beznaděje, jóga mi ukázala cestu ke zdravému tělu a spokojenému životu. S pokorou a radostí předávám své zkušenosti dál. Budu moc ráda, když pomohou i Tobě! Lucie je autorkou úspěšného e-booku Jóga pro zdravá záda Více o mně si můžete přečíst zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Teď už mi nic neunikne

    Buďte v obraze a nechte si posílat informace o nových seminářích, jógových pobytech a zajímavých článcích, každý měsíc vše přehledně ve Vašem e-mailu.

  • Potkáme se na Facebooku
  • Nejnovější články
  • Kategorie